МАН (Мала академія наук України) та робота з обдарованою учнівською молоддю
Однією з форм роботи з творчо обдарованою молоддю є Мала академія наук України (МАН).
МАН
- це структурна складова системи позашкільної освіти, яка сприяє
виявленню здібностей, обдарувань, і самовизначенню та реалізації учнів
шляхом залучення їх до пошукової, експериментальної, дослідницької
роботи в різних галузях науки і техніки.
В процесі навчання
учні в МАН під керівництвом ученого або вчителя-предметника проводять
певну науково-дослідницьку роботу, з якою потім виступають на наукових
конференціях, колоквіумах, захищаються під час конкурсу-захисту.
Педагогічний процес у МАН мас свої особливості, які відрізняють його від звичайних уроків у школі. І, перш за все, це те, що плани й програми наукових гуртків, клубів, секцій, на відміну від стабільних навчальних програм, охоплюють такі галузі знань і практичної діяльності, які виходять за межі уроку, враховуючи індивідуальні інтереси та творчий потенціал (можливості) конкретних дітей.
Для того, щоб учень виявив бажання працювати над науковим дослідженням, у нього необхідно пробудити це бажання, сформувати дослідницьку мотивацію. Із членами НТУ необхідно 1-2 рази на місяць проводити заняття, спрямовані на розвиток інтелектуальних умінь. Кожне заняття покликане ставити конкретні завдання, які допоможуть школярам по-новому поглянути на власну інтелектуальну діяльність, оцінити досягнення людей, що мають великі успіхи в науці.
Діти завжди дуже серйозно й охоче працюють в лабораторіях поруч із
науковцями, пишаються тим, що хоч і маленьке, але таке важливе
відкриття зробили. Вони мають перед собою приклад – як треба працювати,
розуміють, що їхня праця буде використовуватись і в подальшій роботі
цих лабораторій. Головним є те, що учні вчаться ретельно проводити
дослідження, оволодівають складними методами обробки результатів і
переконуються: справжня наука не може бути надуманою, а результати
завжди грунтуються на дійсно доведених фактах. Крім того, учні вчаться
шукати і реферувати наукову літературу, писати звіт, захищати свої
ідеї, обстоювати власну позицію, брати участь у наукових дискусіях.
Вони мають можливість обмінюватися досвідом своєї роботи, виступаючи на
конкурсах-захистах МАН. Це – шлях до створення кращих можливостей для
самореалізації обдарованих дітей, формування атмосфери наукового
спілкування. У майбутньому їм знадобляться набуті знання, навички
пошукової, дослідницької роботи, вміння самостійно проводити
експерименти, працювати з науковою літературою.
Докладніше дізнатися про роботу Малої академії наук України,
а також розташування і контакти її територіальних відділень,
можна на сайті:
http://man.gov.ua/